Gezelligheid, beetje pech en soms wat ongemakkelijk

31 juli 2019 - Tawau, Maleisië

Dag 17 – We hebben deze dag eigenlijk niet zoveel gedaan behalve een beetje gesnorkeld en van de zon genoten. ’s Avonds zijn we richting Scuba Junkie gegaan want we hebben afgesproken met Fredrik en Claudia, een Duits koppel waarmee we de riviercruise in Kinabatangan hebben gemaakt. We hebben daar gegeten en hebben daarna nog een drankje gedaan in de bar. Uiteindelijk zaten we met 9 man gezellig te kletsen en hebben we een leuke avond gehad.

Dag 18 – Oei we treffen het niet echt. Er was vannacht een behoorlijke storm over Mabul getrokken waardoor de nacht een beetje onstuimig was. We schrokken ons dood door de bliksem die wel erg vlakbij ingeslagen was. We probeerden weer te gaan slapen en ineens hoorde ik een bekend geluid, het dak kon de hoeveelheid regen niet aan! Shit, snel het licht aangedaan en ja hoor op 2 plekken lekkage. Het druppelde aardig hard naar beneden en toen zag ik ineens dat mijn camerarugtas onder 1 van de 2 stroompjes stond. Zeiknat was het, half in paniek maakte ik het vak waar m’n camera in zat open en gelukkig was ik net op tijd erbij want alleen mijn lensdop was van buitenaf vochtig geworden. Ik had zeker niet nog een half uur moeten wachten anders had het niet goed afgelopen. Na een hele volksverhuizing van onze zooi van de ene kant van de kamer naar de andere kant zijn we maar weer gaan proberen te slapen, lekker knus met z’n tweeën in een eenpersoonsbedje want in mijn eigen bed voelde ik steeds druppels opspatten.

Deze gebroken nacht zorgde ervoor dat we pas (ja je leest het goed pas) om 8 uur aan het ontbijt zaten. We werden daar gelijk voor gestraft want het enige wat ze nog hadden waren mie met vis en gekookte eieren, yumm! We hebben de mie gelaten voor wat het was en zijn naar een winkeltje gelopen om een bus Pringles en een bakje instant-noedels te gaan halen. Het meest voedzame ontbijt op het hele eiland :)

Ondanks de storm werd het toch iets zonniger halverwege de ochtend en hebben we onze 3e duik gemaakt. We zijn naar de dive spot ‘Housreef’ gegaan omdat daar de stroming minder zou zijn dan aan onze kant van het eiland. Ze hadden er verschillende constructies laten zinken waar koraal op is gaan groeien. Ook staat deze plek bekend om de grote scholen jackfishes, nou die hebben we gezien hoor! Ik denk dat er wel honderden om ons heen zwommen. Het was verder een prima duik maar we hebben niet heel veel nieuwe dingen gezien. Het zicht werd ook iets minder op het laatst maar toen waren we al bijna een uur aan het duiken en moesten we toch naar boven.

Ik wilde in de middag nog graag wat foto’s maken van het eiland en even kijken bij de lokale bevolking aan de andere kant van het eiland. Het is best armoedig maar vond het toch goed om te zien. Het doet je weer beseffen dat je helemaal niet zoveel nodig hebt in het leven om jezelf te kunnen onderhouden. Het rondje zijn we geëindigd bij Jeff om nog een flesje rum te scoren en hebben daar even in de hangmatten boven het water gechillt. Het leek erop dat we eindelijk weer een mooie zonsondergang zouden krijgen dus we zijn snel terug gegaan om een time-lapse te maken.

DSC_1054DSC_1057DSC_1043DSC_1069DSC_1066IMG_20190727_173210DSC_1072

Samen met Koen, Milan en Rowan (2 gasten uit Purmerend) hebben we ons verbaasd over de mooie kleuren die de zonsondergang met zich meebracht. Uiteraard is dit vastgelegd met de nodige foto’s en selfies.

IMG-20190729-WA0017IMG-20190729-WA0040LRM_EXPORT_36682627994914_20190731_113543000IMG-20190729-WA0031

We hebben verder met z’n vieren nog wat gegeten voor omgerekend 4,5 EUR p.p. en hebben we opnieuw een drankje gedaan bij Jeff.

Dag 19 – Vandaag verlaten we Mabul Island om richting Tawau te gaan. Van daaruit vliegen we de dag erop naar Kuching, gelegen in de deelstaat Sarawak. We worden om 14:00 uur opgehaald door een bootje die ons naar Semporna brengt. Pfoe dat ging er heftig aan toe. Het waren best grote golven voor een relatief klein bootje. We werden, vooral Koen, zeiknat van al het opspattende water. Na wat onderhandelingen over de busrit prijzen zijn we richting Tawau gereden. Daar hebben we allebei voor het eerst in ons leven gegeten bij de Pizzahut en bleek er vlakbij en evenement te zijn waar we nog naartoe zijn gelopen. We waren letterlijk de enige toeristen hier een werden ook flink aangekeken en begroet. Toch voelde ik me niet heel erg op mijn gemak in mijn korte broek, topje en blonde haren omdat het aantal Islamieten hier hoger is dan in voorgaande plaatsen. Ik voelde me erg bekeken en ik weet niet of het op een positieve manier was. Terug in het hotel hebben onze avond goed besteed door jawel, de omzetbelasting in te vullen! Joepie… het is toch wat he een eigen bedrijfje ;p

LRM_EXPORT_36128811857499_20190731_112628641IMG_20190728_210704

1. Henk Alberts:
    31 juli 2019
    Tjeetje Koen en Daisy, wat hebben in de afgelopen weken al veel meegemaakt. Wat een avontuur zeg. Dat zou ik allemaal niet aankunnen joh. Zo'n boottocht alleen al zou ik doodeng vinden. Mooie foto's allemaal kinders. Hoe gaat het trouwens met je voet Koen? Ik hoorde dat je een foto naar Ruud gestuurd had? Veel plezier jongens. We genieten van alle mooie reisverhalen en de foto's. Groetjes ook van Gerda
  2. Daisy Jansen:
    31 juli 2019
    Ja we hebben inderdaad echt al veel meegemaakt. Gelukkig gaat het met koen z'n voet weer wat beter,maar we houden het nog wel even in de gaten.
  3. Christine:
    1 augustus 2019
    Hoi Daisy en Koen nu weer na een tijd jullie reisverslagen gelezen, ik kwam slang Christine tegen die had ik gemist vorige keer haha. Wat spannend allemaal aan mij niet besteed hoor, maar die olifantenoversteek geweldig van je moeder het filmpje gekregen. Ps mijn haar wordt nu toch wel erg lang kan je niet even langs komen (grapje). Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie dingen gaan zien, grietjes ook van Joop xxxxx
  4. Inge:
    4 augustus 2019
    Mooie veehalen om te lezen weer! Avonturen maak je mee dan he, soms iets mindere met de lekkage en storm..! Maar overall hele mooie en leuke zo te lezen:D genietse hoor! Liefs van ons
  5. Desiree:
    9 augustus 2019