Van Kota Kinabalu naar Sepilok met een tussenstop in Kundasang

21 juli 2019 - Sandakan, Maleisië

Dag 9 – De overnachting in het hostel was prima en na een goed stevig ontbijt bij NOOK hebben we de tassen opnieuw ingepakt en hebben we een Grab genomen naar Kundasang. Op nog geen 2km afstand van de ingang van het Kinabalu national park. Deze taxichauffeur had voor de verandering wel zin om te praten. Zo kwamen we te weten dat de salarissen hier toch wel erg laag liggen, omgerekend 300 euro voor een elektricien want dat was zijn hoofdberoep. Hij klust af en toe bij door als taxichauffeur te rijden.

De rit duurde bijna 2 uur en we hebben nog een kleine pitstop gemaakt bij een mooi uitzichtpunt. Gelukkig was het een heldere dag zodat we de top van mount Kinabalu (4095m.) konden zien.

DSC_0451

Bij onze nieuwe slaapplaats werd het ons nog steeds niet echt duidelijk wat nu handig was om die middag te gaan doen. Ik wil graag een mooie wandeling door het park maken maar we wisten niet zeker of we nog genoeg tijd hadden. We gingen daarom maar naar de grote weg in de hoop een taxi tegen te komen die ons naar het centrum kon brengen. Nou dat plan hebben we snel omgegooid want er was geen enkele lege taxi te bekennen. Ze zaten al vol met mensen die naar het park gingen of die er vandaan kwamen. Dan maar weer terug naar ons hostel waar Koen nog heeft geprobeerd een mooi filmpje te maken met de drone maar er kwam precies een dik wolkendek over ons heen gewaaid. Ik heb verder wat foto’s gemaakt van de omgeving (lees: een hele hoop bloemen) en er waren kleine puppy’s op het erf. Nou dan kom je je tijd wel door hoor :D.

DSC_0508DSC_0510IMG_20190718_154049

IMG_20190718_181652IMG_20190718_182114IMG_20190719_094558

Verder hebben we in het restaurant van ons hostel gegeten voor omgerekend €5,20 zo goedkoop is ons nog nooit gelukt!

IMG_20190718_194834

Dag 10 – Het fijne van slapen in een bosrijke omgeving zijn de geweldige insecten die je ‘s ochtends om half 6 wakker maken. (Luister maar naar de filmpjes) Pfff wat een geluid joh, terwijl ik naar buiten keek om te zien welk vrolijk beestje ons zo chagrijnig maakte werd ik toch iets vrolijker…….. de zonsopkomst was prachtig. De wolken kleurden oranje/roze en ik ben dus toch maar even naar buiten gegaan om wat foto’s te maken. Mooie bijkomstigheid was dat het irritante geluid gelijk stopte.

IMG_20190719_060040

Na het ontbijt hebben we de tassen weer gepakt en hebben deze achtergelaten bij de receptie omdat we het Kinabalu park wilden bezoeken. Terwijl we stonden te wachten op de taxi kon ik de puppy’s nog even gedag zeggen.

IMG_20190718_181628

In het park aangekomen hebben we de Kiau View Trail gelopen een trail van ongeveer 3km wat omschreven werd als redelijk vlak maar al begon met een flinke klim. Gelukkig was de temperatuur aangenaam dus hoefden we niet met 30 graden te gaan wandelen. Ondanks de naam hebben we maar 1 uitzichtpunt gevonden en die was eigenlijk al redelijk dichtbegroeid. Op naar een volgende trail die uitkomt in de botanische tuin. De tweede trail liep voornamelijk langs een beekje en was wel vrij vlak maar daar had ik blijkbaar moeite mee want ik ben gewoon uitgegleden en zo op m’n kont gevallen, haha! Gelukkig niet hard dus de schade was beperkt. Overigens stelde de botanische tuin niet zoveel voor. Ik ga veel liever naar de Keukenhof toe.

IMG_20190719_103748IMG_20190719_103836IMG_20190719_112843IMG_20190719_125923

hebben een minibus gescoord om ons naar Sepilok te brengen. Normaal gesproken is het gebruikelijk dat je deze bus deelt met andere toeristen maar wij hadden hem helemaal voor onszelf. De 2 gasten die de bus bestuurden vroegen na 10 minuten of ze even een lunch mochten halen bij de lokale markt, prima joh, ware het niet dat wij nu in een minibus werden achtergelaten en we geen idee hadden hoe lang ze weg zouden blijven. We zaten al gelijk allerlei doemscenario’s in ons hoofd te halen maar dat was voor niets want na 15 minuutjes kwamen ze dan toch weer braaf terug. Wat volgde was een 4 uur durende rit door de bergen met een wegdek waar je eng van werd. (lees België alleen dan 1000x zo erg). Na ongeveer 3 uur rijden en kilometers aan palmplantages te hebben gezien, stopte de bus voor wat plantage medewerkers om hen mee te laten reizen. Nou dat vonden ze wel wat hoor met 2 blanken in de bus :D. Er zijn ongeveer 50 foto’s gemaakt waarop wij besloten ook foto’s van hen te maken, wat een attractie zijn blanke mensen hier zeg haha. Ach we hebben uiteindelijk onze bestemming veilig bereikt.

Dag 11 – We hebben prima geslapen en ons huisje ziet er goed uit. Het resort ligt in een groene omgeving en op maar 10 minuten loopafstand van het opvangcentrum van Orang Oetans en Brilberen. Om 10:00 uur zouden de Oerang Oetans gevoerd worden en heb je de meeste kans om ze te zien. Nou we hebben ze gezien hoor samen met nog 150 andere bezoekers. Het was erg druk maar we hebben ze toch maar mooi kunnen zien. Vervolgens zijn we naar de nursery gegaan waar er 5 kleintjes zaten. Ze waren druk met elkaar aan het spelen en dat was echt heel leuk om te observeren. Toen we terugliepen wilde ik toch nog even kijken of we misschien niet nog een volwassen aap zouden zien, we hadden geluk. Er kwam precies nog 1 aap de bosjes uit om te spelen in de touwen en een kokosnoot te eten. Hij gaf een behoorlijk showtje weg voor alle overgebleven bezoekers.

DSC_0662DSC_0652DSC_0618

De brilberen opvang vonden we zelf iets minder boeiend, ze liepen veel tussen de bosjes door dus je zag niet heel goed. We waren dan ook wel snel erop uitgekeken.

DSC_0681

We besloten om de rest van de dag bij de plungepool te liggen waar we heerlijk konden afkoelen in de hitte en nog wat tips en verhalen hebben gekregen van Frank en Desiree. Door hen heb ik gebruik gemaakt van FB. Niet te geloven he, haha. Niet gelijk allemaal een vriendschapsverzoek sturen a.u.b. :P

IMG_20190720_144456

PS: onze volgende bestemming ligt middenin de jungle van Borneo aan de Kinabatangan rivier. Waarschijnlijk zullen we de komende dagen offline zijn omdat er geen wifi is. Daarna vertrekken we naar Mobul Island in de hoop dat we daar een paar mooie duiken mogen maken. Jullie horen ons weer over een paar dagen :D

1. Niels:
    21 juli 2019
    Zoo wat ziet Borneo er gaaf uit zeg! Ik krijg gelijk zin om mijn backpack weer in te pakken🙈 oerang oetans zien toch wel toffe dieren he! Hebben jullie al een puppy geadopteerd? Nou veel plezier in de jungle, ik ben benieuwd wat jullie daar allemaal tegen gaan komen!!
  2. Charon:
    21 juli 2019
    Wauw echt super gaaf! Gewoon nog geen 2 weken weg en al zoveel mooie dingen mogen zien! Jammer dat jullie geen vriendje voor Bo mee hebben genomen🐶 Heel veel plezier nog! Xx
  3. Nathalie:
    21 juli 2019
    Ziet er weer schitterend uit allemaal!
  4. Maarten:
    23 juli 2019
    Prachtig zeg! Je schrijft lekker weg Daisy! Leuk om te lezen!
  5. Desiree:
    9 augustus 2019
    Super leuk om jullie te volgen!!