Nieuw-Zeeland we'll be back

20 november 2019 - Singapore, Singapore

Dag 117 – Greymouth, wat een saaie stad. Van ellende hebben we op een gratis parkeerplaats langs de weg geslapen en als avondeten een broodje van de Subway gegeten. We vertrekken dan ook in alle vroegte om richting de Arthur’s Pass te gaan. Deze route schijnt ook weer erg mooi te zijn, we zijn weer erg  benieuwd. Aangezien ik nog niet zoveel heb gereden, kruip ik als eerste achter het stuur. Na een uurtje hou ik het voor gezien, ik voel me toch niet zo comfortabel bij de grootte van de bus en we naderen nu het begin van de pas dus ik laat het toch maar over aan Koen. Na onze wissel van stoel en vele kilometers verder blijven we verrast door het landschap. En dan komen we aan bij een gedeelte van de weg wat 16% stijl omhoog loopt en een open tunnel heeft omdat er een waterval overheen naar beneden klettert. De weg is zo stijl dat wij alleen maar in de eerste versnelling omhoog komen, heel bizar. Vlak na de tunnel heb je een uitzichtpunt en niet alleen wil ik even kijken, maar de auto heeft het ook verdiend om even af te koelen.

IMG_20191107_085949IMG_20191107_094735IMG_20191104_165812

Nadat de auto was afgekoeld zijn we door gereden tot het dorp Arthur’s Pass en hebben we de lange zit gebroken door een wandeling te maken naar een waterval.

IMG_20191104_122754IMG_20191104_125513

En van al dat lopen krijg je natuurlijk trek. Wat vervelend he zo'n uitzicht tijdens je lunch?!

IMG_20191105_073411

Daarna zijn we doorgereden richting Castle Hill. Grote rotsformaties die gebruikt zijn als film locaties voor o.a. The lord of the Rings en Narnia. Laat ik nou beide films nooit hebben gezien, het kwam mij daarom niet bekend voor maar mooi vond ik het wel. Er waren niet heel veel toeristen en eenmaal tussen de grote rotsen was het heel sereen. Na een beetje er tussendoor te hebben gewandeld zijn we terug gegaan naar de auto en naar onze slaapplaats gereden. Zo’n 60 km van Christchurch vandaan, onze laatste bestemming in Nieuw-Zeeland.

IMG_20191104_163357IMG_20191104_161537IMG_20191104_161041IMG_20191104_160349IMG_20191104_160033

Dag 118 – Vandaag moeten we onze bus terug brengen. We staan dus vroeg op om ons hebben en houden weer in te pakken en de bus schoon te maken. Nadat we de bus schoon genoeg vinden, rijden we naar het verhuurbedrijf. Na een check up wordt hij goedgekeurd en bestellen we een Uber richting het centrum van Christchurch. We hebben voor de laatste nacht een hotel gekozen zodat we lekker kunnen slapen. Eerlijk is eerlijk, je slaapt toch niet heel lekker in een campervan.

Het hotel ziet er prima uit en we gaan gelijk de hoort op om de stad te verkennen. We zitten middenin het centrum dus we kunnen alle kanten op. We hadden al gezien dat er niet heel veel te beleven valt dus we wandelen door de stad om te kijken waar we wat kunnen lunchen. Onderweg komen we zowel oude als nieuwe gebouwen tegen en veel street art. En aantal jaar geleden zijn hier in een korte tijd best heftige aardbevingen geweest, daardoor zie je dat veel oude gebouwen worden gerestaureerd of afgebroken zijn. Na de lunch zijn we richting de Masjid Al Noor gelopen. Hier heeft eerder dit jaar een vreselijke terroristische aanslag plaatsgevonden waarbij er 51 mensen zijn omgekomen. Er hing een kleine gedenkplaats voor de ingang met heel veel bloemen, echt bizar om te beseffen wat zich hier heeft afgespeeld.

De moskee ligt aan het Hagley Park waar we vervolgens doorheen zijn gelopen terug naar het centrum. Inmiddels beetje zere voeten van de vele kilometers die we weer hebben afgelegd, planten we onszelf neer op en terras met een fles wijn en genieten we van de laatste uurtjes hier. Morgen is het tijd om het vliegtuig in te stappen naar Thailand.

IMG_20191105_151119IMG_20191105_155650IMG_20191105_173450IMG_20191105_151511IMG_20191105_154534

Dag 119 – Airplane time! Heel toevallig hebben we dezelfde Uber chauffeur als degene die we gisteren hadden (dat komt ook echt weinig voor). Hij heeft ons veilig en op tijd afgezet en zonder problemen of vertragingen zijn we op tijd het vliegtuig ingestapt. We vliegen richting Singapore waar we een heel korte overstaptijd hebben van 50 minuten. Uit voorzorg hebben we dit keer kleding van elkaar in de backpacks gestopt en een setje kleding in de handbagage. 3 Films en een paar afleveringen van een serie verder was de daling ingezet. En toen kregen we te horen dat we moesten rond circuleren in de lucht en we daardoor 20 minuten vertraagd zouden zijn, aaarghhh! Kan het nou nooit een keer zonder stress gaan?! Gelukkig wist ik wel dat we in dezelfde terminal zouden landen als dat we het volgende vliegtuig moesten pakken, alleen of de gates en beetje bij elkaar lagen, dat wisten we niet.

Nadat we geland waren en eindelijk het riemen vast teken uitgegaan was, zijn we gelijk opgesprongen en vroegen we aan de stewardess of we met voorrang het vliegtuig mochten verlaten. Dat mocht, maar eerst moeten de businessclass mensen uitstappen alvorens wij mogen doorlopen. Nadat ze voor ons gevoel 3 uur aan het treuzelen waren mochten we eindelijk door de slurf, opzoek naar ons juiste nieuwe gatenummer want inmiddels hadden we nog maar 5 minuten voordat de gate zou sluiten. Wonder boven wonder was de gate direct achter ons waar we op het bord stonden te kijken. Pfieuw we hebben het weer gehaald!

1. Theo Riet Sluiters:
    28 november 2019
    Hai Koen en Daisy prachtige verslagen en ook bekende plekjes waar we ooit ook zijn geweest in Christchurch en omgeving prachtig nou jullie genieten van wij genieten ook mee met jullie avonturen hoor. Wat kun je leuk schrijven Daisy zal voor stellen een boek te schrijven dan verdien je er aan dan heb je toch een deel van je avontuur terug verdiend toch ????hahahaha.
    Afijn wij volgen jullie op de voet
  2. Daisy Jansen:
    1 december 2019
    We wisten niet dat jullie daar ook zijn geweest. Vonden jullie het ook mooi daar? En misschien nog wel een goed idee om wat geld op die manier terug te verdienen, haha. Het zou lekker zijn.
  3. Theo Riet Sluiters:
    1 december 2019
    Goed idee toch ok 👍veel plezier in Thailand we volgen jullie reis genieten ze xx😘😘