Vol programma

4 december 2019 - Khao Lak, Thailand

Dag 124 – We hebben een ochtend tour geboekt bij een olifanten centrum met gepensioneerden olifanten. Hopelijk kunnen we de olifanten in hun natuurlijke habitat zien, met ze door de jungle lopen, badderen en misschien mogen we het personeel helpen met het voeren van deze grote zoogdieren.

Zodra we aankomen bij het opvangcentrum zien we direct al 1 olifant staan met de ‘Mahout’, de verzorger van de betreffende olifant. We krijgen wat info over de olifant en mogen haar rietsuiker geven. Terwijl de Mahout verkondigd dat een olifant ongeveer 150 kilo eten naar binnen werkt per dag, zet ik gelijk mijn vraagtekens bij de kleine hoeveelheid rietsuiker die in de mand zit. Nadat de mand leeg was mochten we de Mahout en de olifant volgen naar de badderplaats. Een wandeling door de jungle zit er niet echt in want het terrein van het opvangcentrum is nou niet bepaald groot. Na 3 minuten lopen komen we aan bij een modderpoel en wordt de olifant toch enigszins gedwongen om het water in te gaan. Het enthousiaste Amerikaanse stel begint gelijk de olifant in te smeren met modder. Ik loop twijfelend naar de poel toe en de jongens blijven aan de kant staan. Terwijl ik bij het hoofd van olifant sta en hem aan het aaien ben komt meneer de Amerikaan met een handvol modder aangezet en smeert zo alle modder in het oog van de olifant! Wat een lomperik! Ik ben er ook gelijk klaar mee en ga naast Koen en Duck stilletjes toekijken naar de andere gasten. Zij vinden het blijkbaar wel oke dat een olifant meerdere keren per dag door toeristen op deze manier ingesmeerd worden om vervolgens na 10 minuten weer afgespoeld te worden in een andere poel.

DSC_0005DSC_0012DSC_0039DSC_0044

Terwijl de olifant en de andere toeristen in de ‘schoonmaak-poel’ liggen, maakt de Mahout een paar geluidjes zodat de olifant met water gaat spuiten, uiteraard een aangeleerd trucje. Terwijl de toeristen de olifant schoon schrobben met een harde borstel, stel ik de Mahout nog wat kritische vragen omdat ik tussendoor op internet had opgezocht of dit wel allemaal goed is voor de huid van de olifant. Zo is bijvoorbeeld de huid ongeveer 2 cm dik maar het is ontzettend gevoelig, zo hard schrobben lijkt ons dan ook erg overbodig. Ze kwam met een standaard praatje aanzetten dat olifanten in de natuur ook een modderbad nemen en zich daarna afspoelen. Op de vraag hoe vaak ze dit in de natuur doen gaf ze een ontwijkend antwoord.

DSC_0023

Na een uur op het terrein te hebben rondgelopen, mogen we nog 1 mand met rietsuiker voeren alvorens de olifant weggehaald wordt bij ons. Helaas is het niet de ervaring geworden waar we op hadden gehoopt. Uiteraard zullen de olifanten het hier nog steeds beter hebben dan de olifanten die worden ingezet voor rondjes lopen met toeristen op hun rug.

De rest van de middag hebben we bij het zwembad rondgehangen en ’s avonds hebben we een nightsafari gemaakt. Het is te hopen dat we veel verschillende dieren kunnen zien en het is volle maan. Meestal zijn ze dan lastiger te spotten zei onze gids.

Gewapend met lampjes op ons hoofd betraden we het national park van Khao Sok. Als eerste kwamen we 2 mega grote wandelende takken tegen. Eentje had een lijf wat net zo lang als mijn onderarm was, echt bizar! Even verderop zagen we schorpioenen en gedurende de hele wandeling veel spinnen, heel veel spinnen. De ogen van de spinnen fonkelen als je licht erop schijnt. In het donker zie je dus eigenlijk pas hoeveel spinnen er zijn in een bos want het twinkelde aan alle kanten. Onze gids heeft erg goed zijn best gedaan want in de 2,5 uur dat we hebben gewandeld hebben we 2 verschillende soorten apen gespot waaronder de Langur, een kingfisher, een hondsvleermuis (die een spanwijdte had van 1 meter), 2 kameleons, een civetkat (dat zijn die beesten die koffiebonen eten) en de zeldzame dwerghert. Al met al een zeer geslaagde wandeling.

IMG_20191111_201210

Dag 125 – Vandaag hebben we weer een tour op het programma staan. We gaan naar het Cheow Lan lake. Een groot meer wat door de mens is gemaakt met als hoofdrede, een dam bouwen die zorgt voor de elektriciteitsvoorziening voor de omgeving. Met de taxi worden we opgehaald en rijden we in drie kwartier naar de pier toe. Van daaruit stappen we in een longtailboat en varen we het meer over richting de karst gebergten. De omgeving is schitterend en we hebben zeer veel geluk met het weer. Het is lekker zonnig en daardoor wordt alles nog mooier.

DSC_0073IMG_20191115_160219IMG_20191112_112441DSC_0091

Na wat rond te hebben gevaren, gaan we naar ‘Frog Island’. Hier krijgen we een heerlijke lunch en de mogelijkheid om een eilandwandeling te maken met een gids. Ook mogen we kajakken en zwemmen in het heerlijke emerald groene water. De wandeling stelde overigens niet zoveel voor aangezien onze gids uit zichzelf niet zoveel vertelde en ons alleen maar mooie fotoplekjes liet zien. Misschien is hij gewend aan Chinezen op de boot die daar genoegen mee nemen, haha.

IMG_20191112_121608IMG_20191112_151948

DSC_0093DSC_0105GOPR1046

Tijd om weer terug te gaan, jammer genoeg zit de tour erop en worden we netjes afgezet bij het hotel. Na het avondeten hebben we een taxi gepakt richting Khao Lak. We droppen onze tassen af bij het hotel en gaan direct naar de dive shop toe om ons materiaal te passen. We gaan namelijk morgen weer een liveaboard doen, alleen dit keer zijn het 6 duiken in 2 dagen in plaats van 11 duiken in 3 dagen.

Dag 126 – We worden om 7 uur opgehaald om ons duikavontuur te beginnen. Met een speedboot worden we naar de Similan Eilanden gebracht. Dit is ongeveer een uur varen vanaf het vaste land. Gelukkig is het water vlak en worden we niet zeeziek. Terwijl de eilanden steeds dichterbij komen, zien we ook onze boot in de meest gefotografeerde baai van de Similan eilanden liggen. Het water is kraakhelder en je kunt vissen zien zwemmen onder de boot. Zodra we aan boord stappen worden we ontvangen door een Duitse medewerker die ons wegwijs maakt op de boot en verteld wat het programma is. Wanneer hij klaar is met z’n verhaal krijgen we onze eerste briefing van Jurgen. We zitten in een groepje van 5 en hij is onze divemaster. Je hebt bij deze eilandengroep de mogelijkheid om walvishaaien en mantaroggen te zien (dit is toch wel een beetje waarvoor ik hierheen wilde) en helaas wordt ons vertelt dat ze via een vast schema te werk gaan, de divespots waar je deze mega beesten kunt zien zullen wij in de komende 2 dagen niet aandoen. Zeer jammer, hopelijk is het alsnog mooi duiken hier.

IMG_20191113_143951

De eerste duik was nou niet echt heel bijzonder. Het koraal was behoorlijk kapot van o.a. de tsunami in 2004 en illegale visserij. De 2e duik was al iets beter, het koraal was minder dood maar het was alsnog niet zo mooi als dat ik in andere blogs heb gelezen. De 3e duik was wel bijzonder. Je zou namelijk hier heel veel rifhaaien moeten kunnen spotten. Nu is dat niet hetgeen wat de duik bijzonder maakte want we hebben geen haaien gezien, maar we zijn in een zogenaamde ‘Green Monster’ terecht gekomen. Voordat we aan deze duik begonnen hadden we er alle drie nog nooit van gehoord, maar een Green Monster is dus een plotselinge mega sterke stroming, die je zicht zwaar verminderd omdat er in het water een temperatuurverschil zit van in dit geval +/- 8 graden. Ik kan je vertellen, als je in water zwemt wat ongeveer 28 graden is en je ineens in 20 graden terecht komt, je zicht nog maar 2 a 3 meter is en je zo hard moet zwemmen om uit deze stroming te komen, moet je niet in paniek raken haha. Gelukkig hebben Koen en ik inmiddels al meer dan 45 duiken gemaakt, dus we hebben de nodige ervaring en Duck is ook niet snel onder de indruk van dit soort dingen, maar bijzonder was het wel.

Dag 127 – We worden om 6 uur gewekt, ja je denkt dat we op vakantie zijn maar ondertussen staan we gewoon ieder keer vroeger op dan thuis haha. We krijgen om half 7 onze eerste briefing en liggen kort daarna alweer in het water. Tijdens deze duik hebben we denk ik wel 15 blue dotted stingray’s gezien en dat was dan ook gelijk het hoogtepunt. Na de duik krijgen we de mogelijkheid om naar het strand gebracht te worden zodat we kunnen chillen op het witte zandstrand of naar het viewpoint lopen. Wij kiezen voor beide, eerst naar het viewpoint en daarna even relaxen op het strand. Wat een prachtig mooi uitzicht over de baai zeg!

GOPR1111GOPR1117

De 2e en 3e duik zijn best leuk, eindelijk een beetje mooi koraal en veel kleine visjes. Bij de laatste duik zwemmen we tussen de grote rotsformaties waardoor het een klein beetje lijkt op grotduiken. Dat was ook wel echt leuk om te doen, weer eens iets anders.

Nadat de 3e duik afgerond is moeten we onze cabine in de boot vrij maken van onze spullen. We hebben alle drie vannacht niet echt heel lekker geslapen want de bedden waren net houten planken, we lagen naast de ruimte met daarin de generator (lees heel veel lawaai) en het was net een vrieskist. We zijn daarom ook best wel verrot. Onderweg terug op de speedboot fixen we snel nog een hotel. We kiezen ervoor om even wat luxer te zitten in Khao Lak en bij te komen van het tot nu toe best volle programma.