Wat een bijzondere ervaring hebben we meegemaakt!

23 juli 2019 - Kinabatangan River, Sabah, Borneo, Maleisië

Dag 12 en 13 – De Kinabatangan rivier, in 1 woord: WOW! We hebben ontzettend veel wildlife gespot, meer dan we hadden durven hopen. Laat ik beginnen bij het begin. We werden opgehaald in Sepilok en met een busje naar ons verblijf aan de Kinabatangan rivier gebracht. Met een vol programma voor de boeg moesten we gelijk bij aankomst onze tassen naar de kamer brengen voor onze afternoon cruise. We zijn met een bootje de rivier op gegaan om dieren te spotten. Laten we beginnen met een krokodil die net met zijn ogen boven het water lag. Helaas ging hij snel kopje onder toen hij doorhad dat we ‘m hadden gespot. De brutale Langstaart Makaken zijn hier ook luidkeels aanwezig. Vervolgens komen we nog wat bijzondere vogelsoorten tegen en zien we ook nog de bijzondere neusapen ook wel ‘Probiscus Monkey’ genoemd. Deze bijzondere apensoort heeft de bijnaam ‘Dutch Monkey’ vanwege hun grote neuzen :D.

DSC_0749DSC_0909DSC_0986

DSC_0720DSC_0731DSC_0960

DSC_0779DSC_0771DSC_0766DSC_0752

Na het avondeten stond er een night cruise op het programma. Met een sterrenhemel waar je u tegen zegt, zijn we het water op gegaan en hebben we diverse vogels gezien waaronder de Blue-Eared Kingfisher, een heel mooi blauw met oranje vogeltje. Ook zagen we nog een Buffy Fish-Owl druk opzoek naar zijn maaltijd en kleine rode vogeltjes waarvan ik de officiële naam ben vergeten. Deze vogel had de bijnaam ‘angry bird’. We hebben ook nog een kleine krokodil en hagedis gezien. Het is echt bizar hoe goed de gids alle beesten wist te vinden.

IMG_20190721_194127IMG_20190721_195033IMG_20190721_225307

De volgende ochtend moesten we vroeg op voor de morning cruise. Om 6 uur zaten we dan ook al op de boot, weer opzoek naar wildlife. Na wat zelfde soort dieren te hebben gezien als de dag ervoor was deze rit een beetje saai totdat we een zij riviertje in waren gevaren. Na lang turen naar de boomtoppen zagen we ineens dan toch echt wilde Orang Oetangs. Omdat er nog maar ongeveer 500 van in het wild zijn op Borneo, is het zeer bijzonder dat we ze hebben gespot. Het waren er in totaal 4 waaronder 1 kleintje die onder de buik van mama aap hing. Echt fascinerend! Na ze een tijdje te hebben geobserveerd zijn we omgekeerd en wat denk je, we zien gewoon als bonus nog een krokodil. Deze bleef iets langer in het zicht en hij was een ongeveer 2,5 meter lang.

DSC_0814-2DSC_0826DSC_0839

Na ons ontbijt hebben we met een Spaans stel een guided walk gemaakt. Hier hebben we wat meer geleerd over de plantsoorten en hebben we in een liaan gehangen, nou ja beter gezegd geschommeld :).

In de middag hadden we weer een cruise op de planning staan, nu was ons verteld dat je ook een losse olifant-tour kon boeken voor omgerekend 35 EUR extra. Dit zou wel 4 uur duren want de plek waar de olifanten de dag ervoor gespot waren was op 2 uur varen hier vandaan. Omdat we al betaald hadden voor onze middagcruise en omdat we nog maar aan het begin van de reis zitten besloten we om niet extra geld hieraan uit te geven. Een aantal andere gasten van de B&B gingen wel op pad. Met goede moed gingen we weer opzoek naar wildlife en op wat Makaken en Neusapen na was het weer een beetje saai er waren zelfs geen vogels te bekennen. Totdat onze gids een berichtje kreeg van een andere tourguide, er waren olifanten gespot vlakbij waar we gisteren de Orang Oetangs hadden gezien. We gingen er dus snel op af en met veel geluk hebben we ze van heel dichtbij (Koen iets te dichtbij) kunnen bewonderen. Nogmaals wow! Wat hebben wij een mazzel zeg. Na luid getetter van de olifanten bleek dat ze de rivier wilden oversteken dus alle bootjes moesten plaatsmaken voor hen. Toen we dat deden staken ze voor onze neus de rivier over en verdwenen ze in de jungle, wat een machtig mooi moment!

DSC_0921DSC_0925DSC_0938DSC_0942

PS: voor de liefhebber hebben we de video van Hong Kong geupload via youtube. Je kunt hem via deze link bekijken https://youtu.be/o89bg3YifdM

1. Charon:
    23 juli 2019
    Omg jullie hebben echt mazzel gehad zeg. Hoe tof om al die verschillende beesten in het wild te zien! Echt onwijs gaaf😍 Heel veel plezier nog!! Xx
  2. Heleen:
    23 juli 2019
    Die apen met die grote neus heb ik vorig jaar bij de apenheul gezien. En nu zien jullie ze gewoon in het wild. Super leuke foto's.
  3. Milou:
    24 juli 2019
    Fan-tas-tisch!! Alleen al om te lezen! Wat een ervaringen. Die olifanten en oerang oetangs... Te gaaf om ze gewoon in het wild, waar ze horen, te spotten! Superleuk om jullie verslagen te lezen en de vlogs te kijken!! Keep up the good work😉
  4. Desiree:
    9 augustus 2019
    Haha, hoe leuk dat we ons nog gezien hebben op de rivier. Wij reizen nu van Langkawi naar de Perhentians (met een auto), dus ik heb nu alle tijd om jullie verhalen te lezen, zo leuk 🤩🤩
  5. Daisy Jansen:
    9 augustus 2019
    Ja dat was echt heel toevallig en mooi he dat die olifanten precies de rivier wilden oversteken :D leuk dat jullie ons nu volgen. Heel plezier bij de Perhentians!