Heerlijk Ubud

8 september 2019 - Ubud, Indonesië

Dag 56 – We vertrekken vandaag weer naar een nieuw stekkie, Ubud. We vonden 5 jaar geleden Ubud het leukste plaatsje waar we toen geweest waren in Bali, dus dan kunnen we dit nu niet overslaan he. Eerst nog met Koen door Canggu gewandeld omdat hij dat eerder niet heeft kunnen doen en rond 1 uur zijn we de taxi ingestapt. Het was ons al verteld dat Ubud niet meer helemaal hetzelfde is als 5 jaar geleden, maar nu we steeds dichterbij komen zien we dat er veeeeeell meer toeristen zijn. Je ziet ze als idioten op scooters zitten en ik denk dat het plaatsje zelf 3x zo groot is geworden.

Onze accommodatie ligt aan de Monkeyforest weg, dat was toen DE hoofdstraat waar alles een beetje gebeurde. Nu blijkt dat ietsje te zijn verschoven naar 2 andere straten ietsje verderop. We hebben een mooie kamer en een infinity pool die uitkijkt op een nog onaangeroerd stukje bos. Af en toe zien we eekhoorntjes voorbij springen van de ene naar de andere boom.

IMG_20190905_130737

’s Avonds hebben we gegeten bij warung Garassi. Dat zat bij ons in het steegje en stond zeer goed aangeschreven op TripAdvisor. Nu weten we ook gelijk weer waarom we het eten toentertijd zo lekker vonden. Op Sulawesi kunnen ze er niets van, haha!

Dag 57 – Chasing waterfalls, dat is wat we vandaag op de planning hebben staan. Aangezien we scooter rijden in Sulawesi hebben overleefd, moet het hier een makkie zijn. Via onze accommodatie hebben we een scooter gehuurd en eenmaal onderweg merkte Koen gelijk dat deze scooter niet in orde was. Aan de schade te zien, was er al een keer iemand flink onderuit gegaan, op de voorvork zat gigantische speling en was zo krom als een hoepel. Toch maar gewoon proberen ermee te rijden.

De eerste waterval ‘Wisata air terjun Kanto Lampo’ was mooi maar erg druk. We zijn het water niet ingegaan omdat er zoveel mensen in de rij stonden om een foto te maken, dat hoefde voor ons niet echt. Tevens zat het Koen toch niet lekker over de scooter en zijn we terug gegaan om de scooter om te ruilen. De eigenaar was zwaar verbaasd dat we zo snel terug waren en vond het geen probleem om een andere scooter mee te geven. Deze reed een stuk fijner.

IMG_20190904_110628IMG_20190904_105001

Op naar waterval nummer 2 ‘Tukad Cepung’, een ritje van 1 uur. Na ongeveer 40 minuutjes rijden kwamen we in de wat meer afgelegen gebieden terecht en toen………. kregen we een klapband! *%$#%^@&* hebben wij weer. Er zaten een paar mannen voor een tempel die het zagen gebeuren en wezen gelijk naar achteren toe. Geluk bij een ongeluk, er zat 150 meter terug een kleine ‘garage’ die gelijk onze band konden fixen. Wat waren we blij zeg! Hopelijk hebben we het nu wel gehad met alle pech onderweg.

Voor de tweede waterval moesten we weer een stuk naar beneden lopen en hier kwamen we uiteindelijk bij een grot terecht waar flink wat water naar beneden kwam kletteren. Het was wel een mooi gezicht maar een bevalling om er te komen. We moesten hiervoor op onze blote voeten door het water lopen (of waggelen, ’t is maar net hoe je het bekijkt) waarbij we de nodige auw’s en ahh’s hebben geroepen vanwege de scherpe steentjes waar we op zijn gaan staan.

IMG_20190904_152058IMG_20190904_161955IMG_6189

We besloten een poging te doen om weer terug te gaan naar de eerste waterval en dan dit keer wel het water in te gaan als het niet zo druk zou zijn als vanochtend, we hadden immers ons toegangsbewijs toch al betaald. We kwamen de parkeerplaats opgereden en wat we toen zagen was niet normaal, ik denk rond de 25 auto’s en misschien wel 50 scooters op elkaar gepropt! Nou, laat maar dat beloofd niet veel goeds. Dan maar naar een andere die 5 minuutjes verder rijden was, ‘Goa Rang Reng’. Nou deze was veel indrukwekkender. Heel groot en weinig andere mensen waarmee de waterval moesten delen. Na wat met de drone te hebben gevlogen en te hebben gepoedeld in het water zijn we terug gegaan.

IMG_20190904_172212IMG_20190904_173531

Dag 58 – We staan vroeg op (kwart voor 7) want we willen naar de Tegallalang rijstvelden rijden. Ook hier moet je een beetje op tijd er zijn anders heb je kans dat je 1 miljoen Chinezen op de foto hebt staan. Dit zijn wel mooie rijstterrassen hoor, heel anders dan we al eerder hebben gezien. We besluiten een wandeling te maken tot er een mannetje zat die de doorgang blokkeerde. We konden hem 10.000 Rupiah geven (ong. 70 cent) of de andere kant naar beneden lopen. We besloten hem wat geld te geven en in dat gedeelte was het eigenlijk nog mooier. Na de nodig foto’s en dronebeelden schieten waren we denk ik al ongeveer 2 uur hier aan het rondwandelen en gingen we terug om lekker bij het zwembad te gaan liggen.

IMG_20190905_092214IMG_20190905_092308IMG_20190905_094913IMG_20190905_101102IMG_20190905_102259IMG_20190905_105750IMG_20190905_110757IMG_6247

Ik wilde met zonsondergang nog de Campuhan Ridgewalk doen, een hike van 2 uur, maar ik was zo gaar van in de zon liggen dat ik toch niet meer ben gegaan. In plaats daarvan heb ik een heerlijke voetmassage genomen van een uur, lekker lui haha! In de avond zijn we gaan eten bij Warung Bernadette. We waren wat aan de late kant en dat merkten we heel snel. Ze doen blijkbaar aan een strakke inkoop want van de 4 verschillende gerechten die we hadden besteld, hadden ze er 2 niet meer! Jammer maar gelukkig hebben we wel nog overheerlijke beef Rendang gegeten, yumm.

Eindstand, we vinden Ubud nog steeds een heel leuke plek. Ondanks dat het niet meer zo 'klein' aanvoelt als toen en de vele toeristen, zouden we zo nog een keer teruggaan.

1. Charon:
    8 september 2019
    Leuk verhaal weer en mooie foto's😍 Jammer dat Ubud zo toeristisch is geworden. Veel plezier nog! Xx
  2. Henk en Gerda:
    8 september 2019
    Leuke verslagen. Zo te horen hadden jullie de waterschoenen van Henk nodig, haha.
  3. Nathalie:
    8 september 2019
    Leuk om te zien! Paar dingen die wij ook hebben gezien. Snel he dat het toeristisch wordt.

Veel plezier nog xxx
  4. Desiree: