Leuk en minder leuk

8 oktober 2019 - Noosa Heads, Australië

Dag 81 – We hebben weer wildlife gespot, een slang! Tijdens het ontbijt zag ik een paar meter verderop iets door het gras heen krioelen en had gelijk door wat het was. Het was niet een heel groot exemplaar maar toch best cool. Vandaag is niet echt heel spannend geweest, we hebben namelijk weer een paar uur in de auto gezeten. De vele kilometers heeft ons in Hervey Bay gebracht. Vanaf hier kun je walvissen spotten en tours maken naar Fraser Island. We hebben een plekje op een camping aan het strand gevonden alleen het weer is nou niet echt heel uitnodigend om op je handdoekje te gaan liggen. We waaien bijna uit ons hemdje en het is koud. Hopelijk hebben we morgen meer geluk. We besluiten om geen tours hier te boeken i.v.m. de weersverwachting en de prijzen liggen erg hoog.

IMG_20190930_160040(geen walvis maar wel een ibis)

Dag 82 – Het weer was iets opgeknapt nadat het vannacht heeft geregend maar echt super was het ook nog niet. We besloten daarom om het centrum te gaan verkennen. Zoals op veel plekjes langs de oostkust hebben ze hier ook een mooi park met boardwalk langs het strand gemaakt zodat je beschut kunt wandelen voor als het erg heet is. Dat was dan ook wel de highlight van Hervey Bay, haha. Wat een saai gebeuren hier zeg.

Terug bij de camper kwam er een oudere Duitse man om hulp vragen aan Koen, hij had wat problemen met z’n telefoon en kwam er zelf niet uit. Nadat hij het had opgelost, er was eigenlijk niet zoveel aan de hand, was hij hem zeer dankbaar en kwam later op de avond een biertje brengen als dank. We hebben nog even met hem zitten praten, in het Duits, dus Koen kon z’n Duits weer beetje ophalen en ik heb niet veel gezegd haha, maar ik kon hem wel goed verstaan. Nadat hij weg was gegaan hebben een pizza gehaald en ook dat kunnen ze hier niet zo goed. Koen kreeg gewoon een verbrande pizza mee en er zat op beide zoveel vlees en kaas op dat het leek alsof er een heel varkentje was geslacht enkel voor 2 pizza’s. Nou morgen maar weer gewoon zelf koken.

Dag 83 – We verlaten Hervey Bay en rijden verder naar het zuiden richting Rainbow Beach. Hier vandaan zou je goedkoper een meerdaagse tour naar Fraser Island kunnen boeken. We hebben de TomTom ingesteld en ze presteert het weer om ons de verkeerde kant op te sturen. Heel erg vind ik het niet want de omgeving is prachtig. We rijden uiteraard weer op een onverharde weg wat de bus niet zo leuk vindt, maar we blijven stug doorrijden. We zien weer allerlei mooie vogels, een wild paard langs de weg en we hebben dan eindelijk levende kangoeroes van dichtbij kunnen zien (i.p.v. dood langs de weg). We hebben de auto snel langs de weg gezet en de camera erbij gepakt. Wat een mooie rit was dit.

DSC_0937DSC_0933DSC_0922DSC_0930

In Rainbow Beach zit maar een handjevol accommodaties waar je kunt overnachten met een camper. Dit keer staan we heel romantisch…. op de parkeerplaats van een jongeren hostel! Bij gebrek aan beter hadden we geen keus. We hebben een babbeltje gemaakt met een tourguide over onze mogelijkheden voor Fraser Island. Dit is het grootste zandeiland ter wereld waar je met een 4x4 over het strand mag rijden en je hebt hier o.a. 2 mooie meren, bosrijke omgeving en een scheepswrak. Hij vertelde ons doodleuk dat een 2 daagse trip naar Fraser Island ons minimaal 600,- EUR zou kosten en dan gaan we met een tourbus en mogen niet eens zelf in een 4x4 rijden. Hmm, nou we gaan er even over nadenken. Terwijl we een rondje lopen door het centrum, wat overigens nog saaier is dan Hervey Bay, besluiten we Fraser Island gaan skippen. Ze zijn hier best goed in tours mooier maken dan dat ze echt zijn door heeeeeel veel te praten en de allermooiste (en bewerkte) foto’s te laten zien, zodat ze je de hoofdprijs kunnen laten betalen. Eerlijk gezegd kregen we nou niet echt de indruk dat dit zo fantastisch is, misschien zijn we te verwend door al het moois wat we al hebben gezien en gedaan in de wereld. Zo komen we tot de conclusie dat we tot nu toe niet echt fan zijn van Australië. Begrijp me niet verkeerd, het is heel leuk wat we allemaal doen maar niet leuk genoeg om het geweldig te vinden. Wat een verwend nest he, haha… maar goed ieder z’n ding en we geven de hoop niet op. Australië heeft nog tot de 23e van oktober om ons te overtuigen :).

Dag 84 – Nadat het vannacht zo ontzettend hard geregend had, zijn we heel blij dat we op deze grauwe dag niet naar Fraser Island gaan. We zetten ons reis voort en rijden naar Noosa Heads met een tussenstop in Eumundi. Ze hebben in dit plaatsje een markt met allerlei lokale producten, kleding, sierraden, hebbedingetjes en eten. Op een gegeven moment kregen we zelfs het idee dat we op een foodmarket terecht waren gekomen. Ondanks de drukte, het is nu voorjaarsvakantie, vinden we het zowaar allebei toch leuk om hier rond te lopen.

IMG_20191002_110503

Nadat we de hele markt hadden gezien zijn we doorgereden naar Noosa Heads. Terwijl we hier rondrijden lijkt valt ons meteen op dat hier veel rijke mensen naartoe op vakantie gaan. Er staan me toch een partij mooie huizen hier. Als we langs een makelaardij lopen kunnen we het niet laten om even te kijken naar wat mooie huizen voor zachte prijsjes. Ik bedoel ruim 1,5 miljoen euro voor een appartement aan het strand is niet zo heel duur, toch?

Het idee om op het strand te gaan liggen, hebben we laten varen aangezien het net zo druk was als een hoog-zomerdag in Schevingen, maar we hebben we over het rustigere gedeelte van het strand gewandeld. Wat heel leuk was, was dat er een grote groep dolfijnen vlak voor de kust aan het zwemmen waren. Je hoeft dus geen dure tours te boeken om iets moois te zien :).

IMG_20191002_133505IMG_20191002_134248
IMG_20191002_143615IMG_20191003_164824

Dag 85 – In de ochtend hebben we het lekker rustig aangedaan en in de middag hebben we een bootje gehuurd. Net zoals in Brielle heb je geen vaarbewijs nodig en kun je op de rivier lekker rondcruisen. We hebben wat uitleg gekregen over waar we wel en niet mogen varen i.v.m. zandbanken en hebben we moeten tekenen dat we volledig aansprakelijk zijn voor welke schade dan ook aangericht door ons oftewel we zijn nu niet verzekerd. Ehh, nou dat is dan wel even wat anders dan in Brielle, goed rustig aan doen dan maar. De motor maakt meer geluid dan dat hij vaart maakt maar dat mag de pret niet drukken. We hebben 4 uur om de omgeving te verkennen.

Als eerste maken we een rondje langs alle miljoenen villa’s en kunnen we ongegeneerd binnen kijken, heerlijk J Daarna spelen we nog wat met de drone en gaan we de rivier op. Hier werd het rustig en varen we weg van alle voorjaarsdrukte. Met z’n tweeën genieten van de rust en de (roof)vogels die af en toe overvliegen.

IMG_20191003_132018IMG_20191003_133607IMG_20191003_140334

1. Michiel:
    8 oktober 2019
    Wat leuk, een ibis! Lijkt wel Capelle ad IJssel!
  2. Daisy Jansen:
    11 oktober 2019
    Haha, Koen had me al verteld over de vogelspotter op het kantoor 😂
  3. Henk Alberts:
    10 oktober 2019
    Jullie hebben tot nu toe dezelfde ervaring als Jan en Thea van Niels. Ook zij waren niet kapot van Australië. Niew Zeeland schijnt wel veel mooier te zijn. Hopelijk zien jullie nog hele mooie dingen. Genieten doen jullie volgens mij volop. Groetjes PA en Ma
  4. Daisy Jansen:
    11 oktober 2019
    Hey vaders! Aghja, mooi om mee te mogen maken. We hebben hier nog een Nederlander ontmoet die er hetzelfde over dacht. NZ schijnt inderdaad een pareltje te zijn.
  5. Mitzi:
    15 oktober 2019
    Ik vind de foto’s van zoveel kangoeroe’s dan weer wel tof!! En wat leuk dat je zomaar een paar dolfijnen langs de kust ziet. Jammer dat alles zo duur is en eigenlijk niet de moeite waard. Maar lekker doorgaan en haal er het beste uit!! Ciaoooo, groetjes ook van Tim 😋