Het noorden van Sulawesi

28 augustus 2019 - Bunaken, Indonesië

Dag 44 – We zijn om 4 uur ’s morgens met de bus aangekomen bij het vliegveld. Onze vlucht gaat pas om half 1 s’ middags dus we hebben nogal wat tijd te overbruggen hier. Na wat doelloos te hebben rondgehangen bij de Starbucks kwamen er 2 Fransen naar ons toe met allerlei vragen over een lokale simkaart en tips over Toraja, zo hebben we onze tijd toch nog goed benut.

We hebben dit keer geen haastige manouvres moeten ondergaan om onze vlucht te halen, misschien gaan we het dan toch nu eindelijk leren!

Manado, de hoofdstad van Noord-Sulawesi is een stad waar eigenlijk niet zoveel te beleven valt. Het hoogtepunt was het eten van een Klappertaart. Dit is een soort kokospudding met allerlei andere soorten smaakjes erin gemixt. Gelukkig verblijven we hier maar 1 nacht. Morgen gaan we naar Bunaken, een eilandje voor de kust waar we willen relaxen en duiken.

Dag 45 – Na nogmaals een Klappertaart te hebben gegeten als lunch zijn we naar de haven gegaan om de boot te pakken naar Bunaken. Dit keer geen achterlijk hoge prijzen voor een bootreis omdat we de public ferry kunnen pakken.

IMG_20190823_142733IMG_20190823_152836

Eenmaal aangemeerd besluiten we na een drankje bij een café aan het strand dat we lopend naar ons resort gaan. Beetje beweging kan immers geen kwaad. Bepakt en bezakt komen we na 1,5 kilometer lopen aan bij het Bunaken Beach Resort. Basic maar verder ziet het er goed uit.

IMG_20190828_083146IMG_20190828_083240IMG_20190823_154245

We hoorden al her en der dat het een redelijk rustig toeristenseizoen is in Sulawesi en zeker ook hier op Bunaken, waarschijnlijk vanwege de tsunami die vorig jaar op Sulawesi veel schade heeft aangericht (de stad Palu was het ergste getroffen). Er was een negatief reisadvies afgegeven en het lijkt erop dat ze hier op Bunaken nog steeds last van het destijds afgegeven reisadvies hebben, terwijl Palu 700 km hier vandaan ligt. We merken dit heel goed wanneer we aan ons diner beginnen. We hebben namelijk volpension geboekt omdat er bijna geen restaurants op het eiland zitten en we eten in het resort gewoon met z’n tweeën!  Het voordeel daarvan is dat alles lekker vers voor ons bereidt is.

IMG_20190824_231821IMG_20190824_073546IMG_20190823_183303

Dag 46 – Na het ontbijt is het tijd voor onze eerste duik. Bunaken is een beschermd marine gebied waardoor het duiken hier prachtig zou moeten zijn, we zijn benieuwd. Na alle spullen te hebben gepast en naar de boot te hebben gebracht, varen we naar de divespot ‘Libuan 2’.

Wow! Ze hebben niet gelogen, wat een mooie plek om te duiken zeg! We zijn op een gegeven moment maar gestopt met schildpadden tellen, zoveel hebben we er gezien. Ook leek het net alsof we in een aquarium aan het zwemmen waren. Deze hoeveelheid vissen hebben we echt nog nooit mee gemaakt, prachtig. Het koraal was ook mooi en kleurig.

We zagen alleen onder water dat onze nieuw aangeschafte GoPro water aan de binnenkant lekte. Shit, we hadden juist de nieuwste versie inclusief supersuit gekocht in de hoop dat deze action Cam geen problemen zou opleveren. Op hoop van zege is hij niet kapot!

Weer terug in het resort hebben we gelijk gekeken en het lijkt erop dat hij heel minimaal water lekt, gelukkig is de camera zelf wel nog in orde. Ook zagen we nieuwe gasten die waren gearriveerd, nu voelen we ons gelijk minder alleen haha. We schuiven gelijk bij hen aan tafel voor de lunch. Het is een ouder stel uit Frankrijk die verrassend genoeg redelijk goed Engels kunnen praten. Verder relaxen we de rest van de dag en drinken ’s avonds nog een biertje bij een van de twee cafés op het eiland. Laat het leukste café nou net precies naast ons resort zitten, lucky us!

GOPR0370Duik 1Duik 2Duik 7

Dag 47 – Omdat het duiken via het resort prijziger is dan elders op het eiland besluiten we om vandaag niet te duiken. Blijkbaar ligt er voor het resort ook een mooi rif waar je goed kunt snorkelen. Ik heb een snorkeluitrusting gehuurd en ga 2 uur snorkelen, doe af en toe een dutje en lees een tijdschrift en Koen besluit om de hele dag aan de vlogs te werken. Weer zie ik een aantal schildpadden, heel veel vissen en mooi groot koraal. Daarnaast zag ik ook nog een grote kreeft en wat kleiner grut.

GOPR0396GOPR0399GOPR0401GOPR0415

Dag 48 – We hebben gisteravond kunnen regelen dat we ons verblijf kunnen verlengen met nog 2 nachten zodat we nog 2 keer kunnen duiken. We verkassen onze spullen naar een andere kamer aan het strand en lopen daarna naar het dorp toe om een ochtendduik te maken via Blue Shark Divers. Ditmaal gaan we naar de divespot Depan Kampung. We worden van te voren gewaarschuwd dat er op sommige stukken flink wat stroming kan staan en verder zal het volgens de divemaster 1 lange muur aan koraal zijn die we voor een paar honderd meter zullen volgen. Benieuwd of het de duik van 2 dagen geleden kan overtreffen.

Pfoe nou over de stroming had de divemaster niet gelogen. Op een gegeven moment hoefden we niet eens te zwemmen. Koen en ik dreven naast elkaar in het water als jut en jul en we werden zo meegevoerd door de stroming. Koen vond deze plek nog mooier dan Labuan 2 en ik kon er iets minder van genieten omdat ik graag het koraal van dichtbij wilde bekijken maar daar was de stroming te sterk voor op sommige stukken. Ondanks dat is het wel een prachtplek, als ik de kans kreeg om het koraal goed te bewonderen zag je zoveel kleuren door elkaar gemixt, kleine krabbetjes en slakken, en ook hier waren weer aardig veel schildpadden. Eentje zwom super vlak langs Koen z’n hoofd heen en een metertje boven mij. Dit was echt heel cool. Tijdens onze safety stop zagen we als bonus ook nog een grote octopus! Terwijl ik hem aan het observeren was, zag je dat hij af en toe z’n schutkleur opzette om zich zo onopvallend mogelijk tussen het koraal te verstoppen. Wat een mooie duik weer zeg!

Duik 8Duik 6Duik 5

Terug in het resort doen we het weer lekker rustig aan. Het zonnetje schijnt, biertje erbij en chillen maar…..

IMG_20190823_174208IMG_20190826_141819

Dag 49 – We werden om half 6 gewekt door de honden die aansloegen op waarschijnlijk voorbijkomende mensen o.i.d. Ik kon daardoor mooi de zonsopgang zien. We moesten sowieso vroeg wakker worden omdat we weer een duik op de agenda hadden staan.

IMG_20190827_055155

Dit keer gaan we naar de divespot ‘Sachiko’s Point’. Ook hier werden we weer geconfronteerd met een flinke stroming maar het was wel wat beter te doen dan de dag ervoor. We daalden af naar 21 meter diepte en in het begin was het koraal niet zo mooi als gisteren maar we zagen wel o.a. Baracuda’s, een grote kreeft, 2 leaf fishes (zoals de naam al zegt, deze vissen lijken op een blad) en zelfs een vijftal kleine Black Tip Reef Sharks, al met al weer een succesvolle duik. Langzaamaan zwommen we naar boven tot een diepte tussen de 3 en 6 meter en hier was het koraal ook weer prachtig. Zo divers en toch ook weer iets anders dan de duiken ervoor. Onze duik duurde in totaal 65 minuten, een record! Ohja en onze divermaster is echt een gek, hij ging gewoon onderwater spelen met een murene!!!

Duik 4Duik 3 IMG_20190825_175741IMG_20190825_175634

1. Charon:
    28 augustus 2019
    Wauw jullie hebben echt mooie duiken gemaakt! En super tof die schildpadden🐢 Doet me denken aan Klein Curaçao😉 Have fun!
  2. Heleen:
    28 augustus 2019
    Argh die spin ziet er bij daglicht nog groter uit. De foto met de schildpad die boven je zwemt vind ik echt super.
  3. Daisy Jansen:
    29 augustus 2019
    Ja hij was ook echt heel groot! Het is een screenshot van een filmpje maar het was echt heel gaaf. In het filmpje zie je me ook onder water juichen haha.
  4. Desiree:
    30 augustus 2019
    Wauw geweldig!! Dat ziet er weer tof uit. Ik ga maar eens opzoeken waar Sulawesi ligt 🙈
  5. Henk en Gerda:
    30 augustus 2019
    Jullie maken er echt een prachtige reis van. Wat een mooie verhalen en foto's! We lezen en bekijken ze hier met veel plezier. We zijn benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven. Veel plezier!!!
  6. Jolanda Kruijer:
    31 augustus 2019
    Wat een fantastische foto’s weer! Het aquarium van Blijdorp is er niets bij!