Van jungle naar tropisch eiland

26 juli 2019 - Pulau Mabul, Maleisië

Dag 14 - We laten de beestjes weer met rust want we gaan de jungle verlaten. We vertrekken vanuit ons huidige verblijf en worden naar een kruispunt gebracht  en daar stappen we over op een lokale bus. De prijsafspraken die ze hier hebben gemaakt zijn weer zwaar in ons nadeel en moeten dus 90 MYR aftikken (ong. 20 EUR) voor een 4 uur durende rit daarnaast had de buschauffeur een gehoorapparaat nodig want het volume van de muziek stond op standje gehoorbeschadiging. Zelfs met mijn koptelefoon op kon ik niet van mijn eigen muziek genieten want de Maleisische Andre Hazes schalde luidkeels uit de speakers. Pff dat worden 4 lange uren!

Eenmaal aangekomen in Semporna zijn we opzoek gegaan naar een simkaart want op het eiland waar we naartoe gaan is ook weer geen internet. We willen jullie natuurlijk niet te lang laten wachten op onze verhalen. Al zoekende naar een winkel waar ze dit verkochten merkte je al heel snel dat dit niet echt een fijne stad is om te verblijven. Bedelende kinderen die je achtervolgen, verpauperde huizen en een hele naar sfeer maakte dat we hier zo snel mogelijk weg wilden gaan. Na onze simkaart te hebben gescoord probeerden we onze nieuwe accommodatie te bereiken om ons op te laten pikken door een boot. Na 4 pogingen werd er nog steeds niet opgenomen en in de tussentijd had ik gelezen op internet dat de laatste boten rond 4 vertrekken. Onze poging om goedkoop vervoer te fixen via een andere maatschappij was niet gelukt en aangezien het bijna 4 uur was hebben we toch besloten om de volle pond te betalen. No way dat we in die stad zullen blijven slapen!

De boottocht duurde langer dan ik had gedacht en na drie kwartier zijn we eindelijk aangekomen op Mabul Island. Ons verblijf is lekker simpel maar er hangt een goede vibe en heel toevallig zitten er best veel Nederlanders.

Dag 15 - We gaan vandaag onze 1e duik maken! Het is alweer even geleden en ik vind het dan toch altijd weer een beetje spannend. Helaas heeft vannacht behoorlijk gestormd waardoor het een grauwe dag is en het water is erg troebel geworden. Onze accommodatie staat volledig op houten palen constructies in het water en door de storm lagen we 's nachts in bed behoorlijk te schommelen. Het heeft wel zo z'n charmes :)

IMG_20190726_103635IMG_20190726_075746

On half 10 lagen we in het water. Het duikplekje genaamd Paradise 1 heeft een aantal gezonken constructies in het water liggen waar allemaal koraal op is gaan groeien. Heel indrukwekkend waren de enorme schildpadden die daar rond zwommen. Volgens de dive master waren ze rond de 90 jaar oud! Echt bizar. Daarnaast hebben we nog wat doorzichtige garnalen gezien en andere zeedieren die ik nog niet kende. Op een gegeven moment gingen we naar het diepste punt, ongeveer 14 meter en het zicht was zo slecht dat je nog maar ongeveer 5 meter voor je zag, je moest dus goed op elkaar letten anders raakte je elkaar gewoon kwijt. 2 Britse meiden die ook met ons mee gingen waren elkaar dus serieus kwijtgeraakt onder water.. Een meid was daarom maar met ons mee gaan zwemmen en de 2e dive master was die andere meid gaan zoeken. Uiteindelijk zagen we elkaar weer in de boot. Lekkere buddies haha.

De rest van de dag hebben we een beetje rond gelopen op het eiland. Illegaal geïmporteerd flesje rum uit de Filipijnen gekocht bij de reggae bar van uncle Jeff en dat flesje is vervolgens met een slingshot door kleine kinderen op straat kapot geschoten. Alles onder de plakzooi maar ja je kunt niet echt boos worden op ze want Koen heeft dat vroeger ook allemaal gedaan! Verder hebben we nog zitten kletsen met een aantal andere gasten van onze accommodatie en dat was erg gezellig.

IMG_20190724_133539

Dag 16 - In de middag hebben we weer een duik op de planning staan maar blijkbaar kun je voor onze accommodatie ook heel mooi snorkelen. We zijn samen met Sam (een Brit) een stuk gaan snorkelen en ik moet zeggen we hebben aardig mooi gesnorkeld. Veel verschillende soorten vissen, mooi levend koraal, murenes, een kleine boxfish, gele frogfish en zelfs een zeeslang! Nu kijk ik echt uit naar de tweede duik!

Na een flinke lunch te hebben genuttigd zijn we naar Ray Point gevaren. Vanaf de boot zijn we het water ingesprongen en hebben we flink tegen de stroming in moeten zwemmen maar het was zeker heel mooi. Je had een metershoge muur van koraal naast je. Hier hebben we weer schildpadden gezien, maar ook blauw gespikkelde pijlstaartroggen, zeeslakken in de meest felle kleuren die je je maar kunt bedenken en een mega kreeft, heel cool! Tussen de 7 en 4 meter had je zulk mooi koraal en megaveel verschillende kleine visjes dat het net leek alsof je in een aquarium zwom. Wat een biodiversiteit zeg!

Omdat het ons hier wel bevalt hebben we besloten om nog 2 nachten bij te boeken. Kunnen we in ieder geval nog een duik maken, dat kost namelijk geen drol hier..

IMG_20190725_114544IMG_20190726_125113

IMG_20190726_172259

IMG_20190725_114625

1. Leon:
    28 juli 2019
    Prettig idee dat je ergens bent en denkt: dit is niks ik ga lekker door naar het volgende eiland.. :)

Die duiken klinken wel echt fantastisch zeg. Hebben jullie ook een onderwater camera?

Is Koen z'n slippers kwijt of loopt hij altijd op z'n blote voeten rond als een echte local?
  2. Daisy Jansen:
    29 juli 2019
    Haha ja Koen voelt zich heel snel thuis ergens :p maar helaas hebben we nog geen go pro kunnen vinden. Hopelijk kunnen we in Singapore er 1 vinden.