Laatste dagen Borneo

9 augustus 2019 - Kuching, Maleisië

Dag 26 – We reizen vandaag weer terug naar Kuching omdat we over 2 dagen vanaf daar naar Singapore vliegen. Omdat we de stad nu toch al redelijk verkend hebben blijven we daarom nog even in Santubong hangen. Het strand is ondanks alle #%*@-vliegjes toch wel lekker. Rond een uur of 4 in de middag komen we aan bij Hero hostel. Werkelijk waar het goedkoopste waar we ooit hebben geslapen, 5 euro per persoon per avond! En dan hebben we zelfs een tweepersoonskamer met een mini badkamer, bizar. De receptioniste vertelde ons dat er vlakbij een bus stopt die je gratis naar het food festival kan brengen. Zei iemand gratis?! Laten we daar nou net van houden :D zo stonden we dus een half uur later weer op het festival en hebben we weer heel veel verschillende gerechtjes geprobeerd, heerlijk!

IMG_20190805_204939IMG_20190805_193719IMG_20190805_200345IMG_20190805_211055

Dag 27 – We staan vandaag vroeg op om naar Bako national park te gaan. Dit is het oudste national park van Sarawak en je kunt er verschillende trails lopen. Eerst word je met een bootje opgepikt en vaar je naar de ingang van het park waar je moet registreren welke traill je wil gaan lopen met de begintijd erbij. Het is ons eerst niet helemaal duidelijk welke kant we op moeten lopen een volgden een pad die achteraf niet goed was. Het mooie daarvan was dat we wel nog een kleine slang, makaken en een neusaap hebben gezien. Uiteindelijk werden we de juiste kant opgestuurd na navraag te hebben gedaan.

IMG_20190805_102137IMG_20190805_103644IMG_20190805_104211

Trail 3 duurt ongeveer een uur en zou uitkomen bij een strand. Het begon goed want bij de eerste kruising werden we gelijk alweer geconfronteerd met een slang! We worden toch ietwat voorzichtiger omdat dit nu de 2e slang is in een half uur tijd.

Wat is dit park mooi zeg, echt een jungle experience. Uiteindelijk wordt het iets minder begroeid en bereiken we het strand. Het is eb dus we kunnen nog wat over de rotsen klimmen. Nouja vooral Koen klimt en ik geniet van het uitzicht ;)

IMG_20190805_115000IMG_20190805_115718IMG_20190805_120232IMG_20190805_120720IMG_20190805_121218

Op een gegeven moment komen er 2 Nederlanders naar ons toe en vragen of we ook met een bootje naar een ander strand gebracht willen worden vanwaar je een andere trail terug kunt lopen want dan konden we de kosten splitten. Puik plan! Onderweg er naartoe wordt ons wijsgemaakt dat ze in verschillende rotsformaties beesten zien zoals bijv. een cobra en een zeepaardje. Nou deze mensen hebben toch wel een flinke fantasie hoor!

IMG_20190805_122815(dit moest een cobra voorstellen)

Even later komen we aan op het andere strand en wat we daar zagen was echt niet normaal mooi! Een baai verborgen tussen de grote hoge groene kliffen, hadden we nu maar de drone meegenomen. Helaas was dat niet het geval dus na wat foto’s en video’s met de telefoon en gopro begonnen we aan onze weg terug. Er stond 1,5 uur voor deze trail gepland en onze boot zou om 15:00 uur weer vertrekken. We weten niet hoe pittig deze wandeling is maar volgens het andere Nederlandse stel was het iets vlakker dan de andere route die we hadden gelopen. Alleen het eerste stuk was een flinke klim omdat je de klif op moest. Nu was de klim nog niet zo erg maar eenmaal boven aangekomen hadden we te maken met een ander soort vegetatie. Dit was niet echt dicht begroeid dus de zon scheen direct op ons bolletje. Het was dus goed dat we bijna 4 liter water bij ons hadden zodat we niet bezweken onder de hitte. We waren op tijd terug bij het HQ om ons uit te schrijven en zagen daar ook nog wilde zwijnen. Uiteraard moest dit ook vastgelegd worden. Wat een goede afsluiting van onze trip door Borneo.

IMG_20190805_123459IMG_20190805_130842IMG_20190805_125808IMG_20190805_131229IMG_20190805_131348IMG_20190805_135139IMG_20190805_142818

Borneo je was ontzettend mooi en we hebben van je genoten!

1. Nathalie:
    9 augustus 2019
    Wauw super mooi zeg. Haha die foto van de wilde zwijn. Wat een mooie avonturen maken jullie 😀
  2. Daisy Jansen:
    9 augustus 2019
    Coole foto he :D we maken inderdaad mooie dingen mee.
  3. Marianne:
    9 augustus 2019
    Leuk daar zijn wij ook geweest, ziet er bekend uit. Het was bij ons toen alleen een beetje regenachtig. Wij hebben ook die zwijnen gezien daar en slangen en neusapen.
  4. Theo Riet Sluiters:
    11 augustus 2019
    Wederom prachtige foto's en omgeving , in Kuching betekend kat zijn we ook geweest en natuurlijk Bako nationale park apen met lange neusen ook wel genoemd mojet belanda betekend hollandes aap (vanwege die neus). Nou ik zie dat jullie verder trekken veel plezier en geniet maar we volgen jullie wel en genieten mee vooral naar de plekjes waar ook geweest zijn xx
  5. Daisy Jansen:
    11 augustus 2019
    Leuk, blijkbaar gaan we heel veel plekjes af waar jullie zijn geweest. We zien nu namelijk weer in Maleisië en wel te verstaan in Penang ;) jullie waren daar 2 jaar geleden geweest toch? Nog tips voor ons?
  6. Theo Riet Sluiters:
    11 augustus 2019
    Ja Penang is ook een fantaschse eiland mooie natuur boven in de bergen voor een wandeling in de natuurpark en hoppen naar div. kleine eilanden dag trip mogelijk.
    Mooie stranden omgeving van Batu Peringgi (home stay Rasa Motel ) aan bevolen . Centrum oude gebouwen en heel veel lekkere eet tentjes Veel plezier suk6.