Strand, cultuur en natuur

7 augustus 2019 - Santubong, Maleisië

Dag 23 – Tijd om Kuching te verlaten en richting het strand te gaan. We gaan naar Santubong! We hebben een hostel geboekt en ik moet zeggen met vrij weinig privacy. De buren zijn letterlijk 1 gordijn van ons verwijdert, maar zo te zien is het niet druk dus dat scheelt misschien nog iets. We zijn direct naar het strand gegaan en wow dit is er wel 1 van een ansichtkaart hoor. Alleen werden we opgevreten door kleine zwarte vliegjes, maar dat laten we achterwege.

IMG_20190801_170524

Dag 24 – Ons hostel ligt tegenover de Cultural Village, dit is een museum waar ze een aantal huizen hebben nagebootst van diverse traditionele dorpen. Aangezien we de tours naar de echte dorpen te duur vinden, is deze optie meer dan prima. Ook hebben ze een theater waar we gelijk naartoe konden omdat er een dansshow werd opgevoerd. We hadden het een klein beetje onderschat maar het was toch nog best een mooi theater en ik denk dat er zo’n 150 tot 200 man zaten.

IMG_20190802_112010

Het was leuk om te zien en 1 act was een soort jagersoptreden waarbij hij vreemde geluiden maakte en met een blaaspijp vanaf een afstand ballonnen kapot kon schieten, erg knap. Daarna ging hij opzoek naar een ‘slachtoffer’ uit het publiek. Na wat heen en weer te hebben gelopen bleef hij bij ons stil staan. Ik zat zo vurig te hopen dat hij Koen uit het publiek zou halen en blijkbaar dacht hij ‘nee nee, kom jij maar met me mee’ en zo geschiedde…… ik stond ineens op het podium! Ohjeeeee nou ik schaamde me een klein beetje maar dacht ook bij mezelf, dit is toch eigenlijk wel heel vet om mee te maken, ik doe gewoon netjes mee. Eerst begonnen we met de vreemde geluiden die ik moest nadoen in een soort van dansbewegingen. Dat ik er geen poliep aan over heb gehouden vind ik nog steeds wonderbaarlijk haha. Nadat hij eerst een grap had gemaakt door de blaaspijp richting 3 kleine kinderen op de voorste rij te richten (bang dat ze waren joh), was het tijd om mezelf te bewijzen met de blaaspijp. Oeioeioei, ik kreeg wel een beetje prestatiedruk hoor. Poging 1: misssssss, ik zat er 1 meter vandaan. Poging 2: weer mis, sjonge nu zat ik er heel vlakbij. Poging 3: hij sleurde me mee zodat ik ongeveer op drie meter afstand stond, houd even in gedachten dat die pijp al anderhalve meter lang was, raak!!!! Woehoe, gelukkig maar hahaha. Na een luid applaus kon ik weer gaan zitten, wat een ervaring zeg! (check het filmpje onderaan of via youtube https://youtu.be/gNnueSWOoRs

IMG_20190802_113302IMG_20190802_115431

De rest van het museum was leuk om doorheen te wandelen maar we vonden het op een gegeven moment wel welletjes en zijn weer naar het strand gegaan. Tijd om te relaxen.

DSC_1147DSC_1160DSC_1171DSC_1181IMG_20190802_133700

Dag 25 – We hebben vandaag een hike naar Santubong mountain op de planning staan. We zijn te laat om helemaal naar de top te lopen, dat duurt namelijk in totaal 8 uur. We besluiten om een poging te wagen naar het viewpoint en komen dan onderweg een waterval tegen. Dit schijnt alsnog een goede conditie te vereisen, we gaan het zien.

Jeetje wat hebben we dit weer onderschat zeg! De trail was mega stijl en de waterval was verder dan we hadden gedacht. Na anderhalf uur klimmen en klauteren hoorden we dan toch in de verte wat water, yes! Nog even een pittige afdaling waarbij we in de touwen moesten hangen maar het is ons gelukt. Wat normaal gesproken een flinke waterval had moeten zijn resulteerde door de droogte in een klein lullig stroompje. We waren er bij de ingang al beetje voor gewaarschuwd maar ja beetje wandelen is goed voor je.

DSC_1207

Op de terugweg hebben we nog een korte afslag genomen naar een andere waterval, hier kon je nog het water in maar heel eerlijk waren we best wel klaar ermee. We zijn snel naar de uitgang gegaan, hebben in totaal aardig wat kilometertjes afgelegd en onze knieën kunnen niet meer. De rest van de dag hebben we weer lekker op het strand gelegen en gekeken naar de mooie zonsondergang..

IMG_20190802_192919

1. Corne:
    7 augustus 2019
    Haha dais je kan zo de showbizz in, geboren entertainer..😉 leuk om te lezen weer!
  2. Daisy Jansen:
    9 augustus 2019
    Nou ik ben niet echt een geboren entertainer hoor, man wat een zenuwen had ik haha en ik ben blij dat ik niet hoefde te praten!
  3. Heleen:
    7 augustus 2019
    Wat n grappig filmpje zeg.
  4. Charon:
    7 augustus 2019
    Whahah geweldig dat filmpje!
  5. Henk Alberts:
    8 augustus 2019
    Schitterend Dais, wat een geweldig filmpje joh. Beetje oefenen nog met schieten en je kan de rol zo van hem overnemen.
  6. Daisy Jansen:
    Ja wie weet zoeken ze over 5 maanden nog wel iemand :p
  7. Jolanda Kruijer:
    8 augustus 2019
    Erg leuk optreden Dais! Maar ik vind wel dat je er ook zo’n mooie gele outfit bij moet kopen!
  8. Daisy Jansen:
    9 augustus 2019
    Haha ja had eigenlijk wel beter geweest he ;)