Laatste week Australië!

25 oktober 2019 - Sydney, Australië

Dag 101 – Happy birthday to Koen!! 31 jaar, wat een ouwe vent hè?! We hadden geprobeerd om wakker te blijven om om 12 uur traditiegetrouw een verjaardagsliedje te zingen alleen waren we zo moe dat we rond half 12 in slaap zijn gevallen, haha.

Vandaag gaan we naar Sydney, onze laatste bestemming in Australië. We hebben een camping gevonden in een van de buitenwijken van deze grote stad. Gelukkig hadden ze nog plek en zijn we daarna boodschappen gaan halen. We moeten toch kijken of we een klein lekker verjaardagstaartje kunnen vinden. Nou zeg dat klein maar uit je hoofd en laat dat lekker eigenlijk ook maar achterwege. Hetgeen wat we zagen zag er niet echt smakelijk uit. Ach, misschien maar beter ook voor de lijn. Er zitten denk ik al aardig wat Australische kilo’s bij ons aan.

Op de camping raakten we aan de praat met onze uit Oostenrijk ge-emigreerde buren. Aardig stel, ze waren hier voor een groot salsa/mambo conventie en nodigden ons uit om mee te gaan. Leuk, als ik iets zelfverzekerder was geweest met dansen had ik er zeker heen gegaan. Later op de avond kwamen ze heel attent en gebakje brengen nadat we tussen neus en lippen eerder hadden laten vallen dat het Koen z’n verjaardag is.

IMG_20191019_193446

Later op de avond zijn we naar een Berlin techno feestje gegaan om weer eens lekker te stappen. Het is in een gay-Bar waar ze ook regelmatig dragshows hebben dus we zijn erg benieuwd hoe de sfeer er zal zijn en wat we aantreffen. Uiteindelijk viel het hartstikke mee en hebben we het erg leuk gehad.

IMG_20191020_005020

Dag 102 – Oeff, ik ben wel beetje gaar hoor. Koen stond al na een paar uur naast het bed en ik heb me tot 11 uur nog omgedraaid. We hebben het rustig aan gedaan en hadden het idee om aan het einde van de middag richting het centrum van Sydney te gaan met het ov. We moesten eerst een klein stukje naar een tankstation verderop lopen om een Opal card te halen (vergelijkbaar met onze ov-chipkaart). Daarna was het nog 25 minuten lopen naar de trein.

Eenmaal het treinstation gevonden zagen we dat er werkzaamheden waren en we wel naar de stad konden maar dan moesten we een paar keer overstappen. Daar hadden we allebei geen zin in dus we zijn weer terug gegaan naar de camping en hebben een filmavond gehouden. The Lion King aan, popcorn erbij en relaxen maar.

Dag 103 – Oké nu gaan we echt naar het centrum toe. We zijn er vroeg uit en de werkzaamheden van de trein zijn inmiddels ook afgelopen. Het ritje met de trein duurt maar 20 minuten. Zonder echt een plan lopen we met een plattegrond (lekker toeristisch) in onze hand zomaar een richting op. We komen uit bij een grote kathedraal en werpen een korte blik op de binnenkant, zag er mooi uit hoor.

IMG_20191025_224012IMG_20191021_173141

Daarna lopen we nog langs een aantal andere oude gebouwen en wandelen we zo de botanische tuinen in. Wat een mooi groot goed onderhouden park zeg. Vanwege de lente hebben ze nu aardig wat bloemenperken in bloei staan en uiteraard kan ik het niet weerstaan om weer wat bloemenfoto’s te maken, tot grote ergernis van Koen :p. We lopen uiteindelijk richting het water en zien de eerste pieken van het opera gebouw.

DSC_0256DSC_0272DSC_0264DSC_0276

Hoe verder we langs het water lopen, hoe meer zicht we krijgen op de iconische skyline van Sydney. Cool hoor, na wat fotootjes gaan we door het park naar THE Opera House. We kijken of er nog een leuke show is, maar dat valt tegen. In plaats daarvan bestellen we maar wijn op het terras. Daarna pakken we de ferry naar een ander gedeelte van de stad. Niet dat we weten wat daar te beleven valt, maar dan hebben we de stad in ieder geval vanaf het water gezien.

DSC_0280DSC_0319DSC_0285DSC_0344DSC_0331

We hebben aardig wat gelopen om iets leuks te zoeken maar het lijkt erop dat we alle highlights wel z’n beetje hebben gezien, afgezien van Madame Tussaud, de dierentuin en nog wat topattracties waar ze weer reteveel geld voor vragen. We besluiten om terug te lopen naar het terras van het opera gebouw. De sfeer die daar hing beviel ons wel en we konden daar genieten van de laatste zonnestralen.

IMG_20191021_175157

Toen de zon onder was zijn we weer terug gelopen naar de plek waar we van de boot afgestapt waren. Dat bleek hooguit 15 minuten op loopafstand te liggen en daar zaten veel restaurantjes bij elkaar. Hier hebben we een lekkere steak besteld en zijn daarna terug gegaan naar de camping. We vonden het wel welletjes na bijna 18,5 km te hebben gelopen.

Dag 104 – De laatste volledige dag in Australië is aangebroken. Ik kan Sydney natuurlijk niet verlaten zonder op Bondi Beach te zijn geweest. De tv-show 'Bondi Rescue' keken we vroeger thuis weleens en speelde zich hier af. Het strand was kleiner dan het er op tv uitziet. We hebben hier lekker liggen bakken en konden mooi de surfers observeren hoe ze de ene na de andere golf pakten.

DSC_0345DSC_0346DSC_0349DSC_0367DSC_0359

We zijn ook nog even langs de Decathlon gereden om warme kleding te kopen voor Nieuw-Zeeland. De weersverwachting is nog niet al te best: koud en regen.. Hopelijk trekt dat nog een beetje bij.

Dag 105 – Vandaag staat in het teken van alles inpakken, we moeten natuurlijk zorgen dat onze nieuwe dikke en warme kleding in onze al veel te volle backpacks gaan passen. Dit is zeker een uitdaging, maar het komt vast goed. Daarnaast moeten we zelf zorgen dat de bus schoon wordt opgeleverd van binnen en van buiten. Gelukkig hebben we maar 1 week in deze bus doorgebracht, erg vies is hij dus niet. Ohja en ik ben naar de kappert geweest. Spannend wel hoor, maar het is goed uitgepakt, al zeg ik het zelf :).

IMG_20191023_114440

Bij het verhuurbedrijf kwam er een medewerker naar ons toe om te helpen met de eind check en eerste wat hij zei was ‘Hi, you guys are the stuntpilots right?!’ ehh yep dat zijn wij. Gelukkig was nu alles in orde en konden we met Uber naar het vliegveld. We waren wat vroeg maar we moesten nog de omzetbelasting doen van Tweakspeed. De fijne bijkomstigheden van ondernemer zijn.

------------------------

Zoals ik al eerder aangaf waren we nog niet helemaal overtuigd van Australië. Ook de laatste weken heeft het land ons niet ingepakt. Uiteraard hebben we hele mooie en leuke dingen gezien en gedaan. Onze conclusie is dan ook dat Australië echt wel toffe plekjes heeft, alleen om op de plekken te komen moet je ontzettend veel kilometers afleggen, daartussen is het redelijk saai. Regelmatig kun je zo’n mooie plek alleen maar via een tour boeken omdat het zo ‘bijzonder’ of ‘speciaal’ is, helaas vragen ze dan daarvoor ook gelijk de hoofdprijs. Ik zeg bewust helaas omdat wij vaak de indruk krijgen dat het de vraagprijs niet waard is.

Wat betreft het nachtleven, in de grotere steden valt er nog wel wat te beleven, maar zeker de eerste 4 weken was er weinig leven in de brouwerij in de plaatsjes die wij hebben aangedaan. De meeste inwoners en toeristen beginnen met het avondeten rond de klok van 5 en om half 9 lijkt het wel uitgestorven op de meeste plekken. Hoe zuidelijker we reden, hoe gezelliger we het vonden worden.

Wat ons zeker heeft verrast was de diversiteit aan flora en fauna. We hebben ontzettend veel verschillende natuurgebieden gezien die binnen een paar kilometer compleet anders kon zijn, we hebben verbazingwekkende dierengeluiden gehoord en dieren gezien die alleen op dit continent voorkomen (jammer genoeg meer dode skippies dan levende). De ervaring om met een camper rond te reizen (even afgezien van ons ongeluk) is ons zeker bevallen, maar we zien onszelf dit niet nog 2 maanden doen. Dus Australie, het was leuk je ontmoet te hebben maar we zijn erg toe aan onze nieuwe bestemming, Nieuw-Zeeland!

Als jullie dit blog lezen zijn wij inmiddels veilig geland in Nieuw-Zeeland aangezien ik ‘m onderweg in het vliegtuig heb geschreven.

1. Corne:
    25 oktober 2019
    Nice..!😎 veel plezier in nieuw Zeeland!
  2. Daisy Jansen:
    Thanks!! 😄
  3. Mitzi:
    Heee stuntpilots!
    Happy BIRTHDAY to Koen!🥳 Jammer van het taartje, maar hey je verjaardag in het buitenland is al speciaal genoeg haha. Ik zit toevallig ook nu ook de kapper jullie blog te lezen 💇🏼‍♀️, maar jouw haar ziet er mooi uit, Dais!!
    Wauwww die iconische skyline van Sydney ziet er wel heel tof uit zeg, ook vanaf een lekker terrasje. Weer een ervaring rijker met Australië, maar nu op naar Nieuw Zeeland... Have fun!! XXXX
  4. Daisy Jansen:
    26 oktober 2019
    Ah toevallig dat je ook bij de kapper zat. Is het goed uitgepakt? En thanks verder, Nieuw Zeeland bevalt tot nu toe al beter :)
  5. Christine:
    25 oktober 2019
    Nog van harte gefeliciteerd met Koen zijn verjaardag. Nou Dais jou haar zit beter dan dat van mij, binnenkort toch Andy maar eens opzoeken, haha. Nou veel plezier in Nieuw Zeeland en op zoek gaan naar de walvissen.
  6. Daisy Jansen:
    26 oktober 2019
    Bedankt namens Koen. Oh jee, misschien toch een goed idee om naar Andy te gaan als het nu niet bevalt.. Nog even een voordat je het weet zijn we alweer terug ;)