Koh Phi Phi – dag 3

26 december 2017 - Ko Phi Phi Lee, Thailand

We hadden de wekker vroeg gezet omdat ik heel graag naar het viewpoint wilde gaan op het eiland. Ik had al van verschillende mensen gehoord dat je daar echt een schitterend uitzicht hebt over de twee baaien. Na een karig ontbijtje zijn we dus op pad gegaan. De Thaise bevolking weet afstanden niet zo goed in te schatten hebben we gemerkt dus we zagen bij het eerste bord staan dat we 20 minuten moesten lopen om 3500 meter af te leggen. Eerst door het centrum en daarna de berg op. Toen we bij het trappetje aan waren gekomen stond ons inderdaad een flinke klim te wachten. Wat een uitputtingsslag zeg, dacht dat ik nog wel een beetje conditie had haha.

Je hebt 3 verschillende niveaus. Bij niveau 1 had je al een redelijk mooi uitzicht maar we wilden meer zien dus liepen we nog verder naar boven. Er stond nog 70 meter en 5 minuten lopen. Nou, we hebben echt nog geen 3500 meter afgelegd en zijn inmiddels al 30 minuten onderweg. En die laatste 70 meter voelde als een halve marathon! Maar…… het uitzicht was zeker de moeite waard. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen.

We besloten om weer terug te gaan naar het hotel en ons klaar te maken voor onze duiktrip. In het hotel moeten we bij binnenkomst onze schoenen uitdoen  (dat is normaal hier) dus we liepen de trap op naar boven, ik voorop en terwijl ik nietsvermoedend de trap opliep hoor ik Koen angstig achter mij gillen. Ik had geen idee wat er was gebeurd maar aan zijn hoofd te zien was hij ernstig geschrokken. Wat bleek er was een grote dikke zwarte spin ter grootte van een vuist uit een kamer gerend en die liep blijkbaar met een noodgang precies tussen mijn voeten door! Ieuw, Koen is de rest van ons verblijf angstig gebleven voor die grote spin iedere keer dat we op de trap liepen haha.

Voordat we gingen duiken nog even een extra maaltijd genomen want we hadden flink wat calorietjes verbrandt met onze ochtendtrip. Bij de duikschool aangekomen bleek dat alles behalve ons lood al op de boot lag. We hoefden zelf niets te doen, chill! De boot zag er netjes uit, we hebben erger gehad, en kregen een briefing waar we heen zouden gaan en wat de route ongeveer zou worden onder water. Aangekomen bij Phi Phi Le, sprongen we het water in. Het was een mooie duik van 54 minuten. Het had langer kunnen zijn maar er was een meisje bij ons die last had van haar oren dus zij was al eerder door haar lucht heen waardoor we met z’n allen omhoog moesten. Er was mooi koraal, redelijk veel verschillende soorten vis en we hebben 2 schildpadden gezien. We zwommen ook over een heel groot vlak met roze/rode anemonen, het leek wel een bloemenzee onderwater.

Tussendoor konden we gaan lunchen op de boot en lagen we aangemeerd bij Maya Bay. We zagen dat het echt niet normaal druk was op het strand. Wat een uitgemolken toeristenattractie zeg, je moet zelfs 400 Bath (ong. 11 euro) bovenop je bootprijs betalen om überhaupt 1 voet op het strand te mogen zetten!

Voor de 2e duik zijn we naar Mushroomplateau gegaan, het noordelijke puntje van Phi Phi Le. Dit duikstekje staat bekend om het grote aantal blacktip sharks die hier rondzwemmen. Nou we hebben er inderdaad veel gezien hoor, zijn gewoon de tel kwijtgeraakt, echt vet! En nee, Henk en Heleen… het was niet gevaarlijk, ze zijn banger voor ons dan wij voor hen :D Deze plek was eigenlijk meer een duikplek voor advanced divers omdat er ook wat grotten waren en kleine openingen waar je doorheen kon zwemmen. Dat was soms zo smal dat het maar net paste. Dit keer waren we 50 minuten onder water. Al met al 2 heel mooie duiken gemaakt.

Omdat duiken heel inspannend is waren we daarna allebei kapot. We hebben dan ook niet veel meer gedaan. Morgen vertrekken we met de boot naar Krabi. We zijn benieuwd hoe dat is.

1. Heleen:
    28 december 2017
    Wat n mooie foto's zeg. En ik had meer zoiets van ieuwh grote spin dan schrik over al die haaien. Misschien omdat ik al wist dat jullie tijdens het duiken haaien hadden gezien. Dus ik was voorbereid😆
  2. Henk en Gerda:
    28 december 2017
    Prachtig, zeg. Wat een mooie reis! Dat zal ik met Henk denk ik niet gaan doen. Die griezelt al bij de gedachte aan spinnen, haaien (en dan hebben we het nog niet over de vliegreis).
    Geniet er van!